Település:
Budapest, 14. kerület

Létrehozva:
2020-03-02 19:22:19


Közlekedési Múzeum

Közlekedési Múzeum

Közlekedési Múzeum / Budapest 14. kerület

Közlekedési Múzeum országos gyűjtőkörű, állami fenntartású létesítmény,

melynek központja és fő kiállítóhelye Budapest XIV. kerületében, a Városligetben volt.

Több más budapesti és vidéki kiállítóhellyel is rendelkezik. Magyarország egyik l

egrégibb alapítású, műszaki jellegű múzeuma. 2008 novemberében a Közlekedési

Múzeumot összevonták az Országos Műszaki Múzeummal.

Az új intézmény neve: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.

 

Története 2008-ig

Az 1896-os budapesti millenniumi kiállítás egyik új, impozáns épülete a 

Közlekedésügyi Csarnok volt. Itt mutatták be a hazai közlekedés, különösen az

akkori sikerágazat, a vasút fejlődésének eredményeit. 1899május 1-jén az ott

bemutatott gyűjteményre alapozva, abban az épületben nyitotta meg kapuit és

fogadta látogatóit 45 éven át a Magyar Királyi Közlekedési Múzeum.

A múzeumot a második világháború idején, 1944-ben bombatalálat érte.

A helyreállított, de erősen megcsonkított, díszes kupolájától is megfosztott

épületben a múzeumot csak 1966április 2-án nyitották meg újra. 1987-ben

új épületszárnnyal bővült és három évtizeden keresztül, 2016–2017-ben

történt lebontásáig abban az állapotban volt.

Egykori állandó kiállításai (20. század)

Alapításakor a múzeum elsősorban a vasút és a hajózás bemutatását tartotta

feladatának, 1966-tól gyűjtőköre fokozatosan bővült. Az állandó kiállításokon

már a közlekedés összes fontosabb ágazatának tárgyi és írásos emlékei szerepeltek.

A Közlekedési Múzeum fő épületét bezárták és a Liget Budapest Projekt keretében

2016–17-ben teljesen lebontották, hogy helyére új épületet emeljenek. 

A központi épületet azonban – az eredeti tervekkel ellentétben – mégsem a

Városligetben, hanem az Északi Járműjavító helyére építik majd fel.

A régi helyére más kiállítóhelyet terveznek.


  • A magyar vasút történetét bemutató kiállítás a múzeum legrégibb 
  • gyűjteményére épült. Az 1896-ban kiállított tárgyak, modellek sok darabja 
  • a vasúttörténeti állandó kiállításon is látható volt. A kezdeteket az 
  • 1850-es években készített gőzmozdonyok kicsinyített másai idézték. 
  • A részben 1900 előtt készült, később már világhírű, 1:5 léptékű, mintegy
  • 100 db-os modellgyűjtemény a hazai gőzmozdonyok és vasúti kocsik fejlődését 
  • szemléltette. Egy életnagyságú korabeli vasútállomás is látható volt a múzeum
  • csarnokában, a 19. század utolsó évtizedeiben gyártott eredeti gőzmozdonyból
  • és két vasúti kocsiból álló szerelvénnyel.
  • A magyar autóközlekedés története. A múzeum alapításának korából 
  • származott a kiállítás legrégebbi automobilja, egy 1898-ból való Peugeot
  • A hazai autógyártás kezdeteit Csonka János autói képviselték, melyek már a 
  • Csonka-Bánki féle porlasztóval működtek. Az eredeti autók mellett fődarabok, 
  • metszetek, műszaki érdekességek is szerepeltek a bemutatón.
  • A városi közlekedés története a lóvontatás korszakától volt nyomon 
  • követhető. Bemutatta a kiállítás a villamosvasút fejlődésének állomásait és 
  • a 20. század első évtizedeiben feltűnt korai akkumulátoros és benzinüzemű
  •  autóbuszok makettjeit is.
  • A magyar állami hajózás története alcímű kiállítás leglátványosabb 
  • tárgyai voltak a hajómodellek, köztük az első dunai gőzhajó, a Carolina 
  • (1817) és az Óbudai Hajógyár első terméke, a még fatestű Árpád utasszállító
  •  (1836). Az 1870-ben készült Orient a 19. század legnagyobb és leggyorsabb 
  • magyar folyami személygőzöse volt. A hajózás műszaki emlékeit néhány 
  • eredeti műtárgy, hajógép, navigációs eszköz egészítette ki.

A főépület állandó kiállításai között szerepelt még A közúti közlekedés története a

kezdetektől 1918-ig, A közúti közlekedés Magyarországon az első világháború után,

 a Motorkerékpárok Magyarországon és a Hírességek csarnoka.

Az épület oldalánál állították ki a balesetben elpusztult M61 004-es dízelmozdony orrát,

egy An–2-es repülőgépet, és ott volt látható a 424 001-es prototípus gőzmozdony is.

Képek a régi állandó kiállítás anyagából:

Budapest, Transport Museum 2015, 204.jpg


Oldsmobile 1899.JPG


Budapest, Transport Museum 2015, 52.jpg


A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum további kiállításai

Budapesten[szerkesztés]

  • Elektrotechnikai Múzeum a VII. kerület Kazinczy u. 21. alatt
  • Műszaki Tanulmánytár a XI. kerület Prielle Kornélia u. 10 alatt
  • Öntödei Múzeum az egykori Ganz-öntödében, a II. kerület, Bem u. 20 alatt

Vidéki helyszíneken[szerkesztés]

  • Vegyészeti Múzeum Várpalotán a Thury Várban
  • Kohászati Múzeum Miskolcon, amelyhez két kiállítóhely tartozik:
    • A Kohászati Múzeum (Miskolc-Felsőhámor)
    • Massa Múzeum – Fazola Kohó Újmassán
  • Alumíniumipari Múzeum Székesfehérváron a Zombori út 12. alatt

További kiállítóhelyek, ahol a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kiállításai láthatók:


forrás: wikipedia